Fleischmann stopt na 131 jaar met H0 modellen

Fleischmann verplaatst het overgrote deel van de productie van Oostenrijk naar Slowakije zo is te lezen in het persbericht op hun website. Daarmee komt ook een einde aan het maken van H0 modellen. Het einde van een tijdperk.

Gevolgen voor aanbod

Fleischmann verplaatst het overgrote deel van de productie naar Slowakije zo is te lezen in het persbericht van hun website.

Deze maatregel zal tot een vermindering leiden van 52 van de 107 medewerkers in de tweede Oostenrijkse vestiging tegen het einde van 2018. De onderhandelingen over een sociaal plan voorafgaand aan de start personeelsreductie volgen binnenkort.

Fleischmann H0 model 1324 Dampflokomotive BR 65 der DB

Door de herstructurering van de modelspoorbaan groep zal ook het productaanbod veranderen: Het Duitse merk Fleischmann in de spoorbreedte H0 (1:87) zal niet meer worden aangeboden vanaf 2019 maar alleen in de spoorbreedte N (schaal: 1: 160) waarin Fleischmann marktleider is.

Reorganisatie om kostenbesparing

Productie op het huidige niveau was niet meer mogelijk vanwege de hoge arbeidskosten en het handhaven van de locatie in Gloggnitz zou het voortbestaan van het hele bedrijf in gevaar brengen. De herstructurering moet vereenvoudiging brengen in de bedrijfsstructuur en daarmee ook de kosten. De bouw van spuitgietmallen, assemblage en complex spuitgietwerk zal in Gloggnitz blijven.

Evaluatie H0 aanbod

In de H0 bestond in het product portfolio van de twee merken Fleischmann en Roco historische redenen een flinke overlapping, legt Grießner uit. Roco heeft meestal de meer moderne ontwerpen en presteert daarom veel beter in H0. De focus op de sterke punten van het productaanbod maakt het onmogelijk om Fleischmann H0 voort te zetten.

In de tweede helft van 2018 zal het productaanbod van Fleischmann en Roco geëvalueerd worden. Mogelijk zullen dan de oude modellen van Fleischmann worden aangeboden als “Fleischmann by Roco” maar daarover is op dit moment nog niets bekend.

Het originele persbericht in het Duits vind je hier: Persbericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *